Calendar
The cart is empty
Order summary
Total
0,00 
Shipping
Proceed to checkout
Total
0,00 
Back to shopping
Login

Presentation

This content is available in Italian only
Teatro Massimo e Palazzo Butera presentano una mostra congiunta che collega idealmente le sale del palazzo settecentesco affacciato sul mare con il Teatro, cuore pulsante della città. Elisabeth ScherffigContrappunto (14 maggio – 5 novembre 2023) ripercorre le scelte dell’artista tedesca che ha creato le immagini della campagna di comunicazione della stagione 2022-2023 del Teatro Massimo con una mostra che fa dialogare musica e disegno. L’artista, che ha alle sue spalle una carriera internazionale ed espone per la prima volta a Palermo, presenta le sue opere nel foyer e nella Sala Pompeiana del Teatro e nella Sala 19 del secondo piano di Palazzo Butera. Si potranno vedere le sue straordinarie prove grafiche, a pastello, spesso di grandi dimensioni, a confronto con l’architettura e le decorazioni del Teatro. 
 
“La Scherffig ha immaginato, apposta per questa collaborazione, una sovrapposizione di due piante di Palermo, dove il Teatro si proietta al di fuori dei suoi confini e finisce per assumere la scala del porto, luogo dell’accoglienza e dello scambio” – dice Claudio Gulli, direttore di Palazzo Butera, che aggiunge – “Nell’immagine che accompagna la stagione del Teatro Massimo, su quest’opera sono poggiate due teste – in organza di seta e porcellana e in porcellana rivestita d’oro. La testa dorata, dal lato del centro storico, sussurra qualcosa all’orecchio del Teatro: da quel lato si giocano i veri destini della città, da lì arriva la voce più calda. La testa bianca abita la città moderna, forse ha uno sguardo più distante e ricettivo. Può ascoltare in fondo il suono profondo della storia e interpretarlo, a suo modo, come se fosse un individuo proiettato nel futuro. È qui che si colloca anche la predisposizione di chi vede in Palazzo Butera un tassello ulteriore, privato ma aperto a tutti, di un mosaico cittadino”. Al Teatro Massimo oltre alle due teste, la pianta sdoppiata di Palermo e quattro pastelli di grandi dimensioni, un altro punto forte della mostra sarà Quasi un paesaggio (2003) i dieci pannelli di seta ricamata che saranno esposti al centro della Sala Pompeiana. Mentre a Palazzo Butera la sala della mostra sarà dedicata ai ficus che l’artista ha ritratto in più occasioni e che sono stati utilizzati dal Teatro Massimo per l’immagine della Traviata. Questo inserimento arricchisce la presenza delle opere della Scherffig nel percorso espositivo del Palazzo, dove al piano terra sono visibili lavori appartenenti alla serie Vitrea e altri disegni dal formato monumentale. 
 
“Il Teatro Massimo si propone come spazio aperto di dialogo tra le arti – dice il sovrintendente Marco Betta. Grazie all’accordo di collaborazione che abbiamo siglato con la Fondazione Palazzo Butera abbiamo l’opportunità di far conoscere al nostro pubblico il lavoro di una artista straordinaria come Elisabeth Scherffig. Con il suo tratto e la sua visione ha interpretato la centralità del Teatro nella vita culturale della città e ha disegnato una trama di architetture naturali e urbane che suggeriscono un’idea polifonica di città – che condividiamo – che intreccia i linguaggi del presente”.

Time

On Sunday, May 14 at 6:30pm, free entrance

After the opening, the joint exhibition will be open in both Teatro Massimo and Palazzo Butera with the combo ticket (15 euro) that includes a guided tour of the opera house and entry to the Valsecchi art collection in the historical Palazzo Butera.

Teatro Massimo 
Opening Hours: everyday, Monday to Sunday, from 9.00am to 6pm (last tour starts at 5.30pm)
Piazza Verdi – Palermo
Guided Tours +39 091 60 53 267
email visiteguidate@teatromassimo.it
teatromassimo.it

Palazzo Butera
Opening Hours: Tuesday to Sunday, from 10.00am to 8.00pm
Via Butera, 18 – Palermo
Telefono +39 091 75 21 754
E-mail info@palazzobutera.it
palazzobutera.it

WebTV

WATCH THE BALLET PREMIERE

ANNA

On Saturday September 30 on the Teatro Massimo WebTv

FREE LIVE STREAMING

Orario

September 30 2023

at 7:50pm on the Teatro Massimo WebTV

About

This event is in Italian.

Tickets (3 euros) available at the box-office and online.

You can access the Sala Onu through the stairs located in the stage door area (on the right side of the main entrance, close to Via Pignatelli Aragona). An accessible pathway, with no steps and the elevator, is also available (ask the staff for guidance).

Photo Fausto Brigantino

Programme

Beatrice Monroy

presents I Capuleti e i Montecchi by Vincenzo Bellini with Giuseppe Cutino and Giuditta Perriera

About

This event is in Italian.

Tickets (3 euros) available at the box-office and online.

You can access the Sala Onu through the stairs located in the stage door area (on the right side of the main entrance, close to Via Pignatelli Aragona). An accessible pathway, with no steps and the elevator, is also available (ask the staff for guidance).

Photo Fausto Brigantino

Programme

Beatrice Monroy

presents Elisabetta regina d’Inghilterra by Gioachino Rossini with Rinaldo Clementi and Consuelo Lupo.

About

May 7 – 19 2024 | Sala ONU

Dramaturgy Silvia Ajelli
with music by W. A. Mozart
Original music, arrangements and transcriptions by Simone Piraino
Conductor Michele De Luca
Scene Elements Stefano Canzoneri
Costumes Marja Hoffmann
Teatro Massimo Orchestra

Cast

Amadè Silvia Ajelli
Papageno/Commendatore/Figaro Giuseppe Esposito (7, 10, 12, 14, 16, 19) / Mariano Orozco (8, 9, 11, 15, 17, 18)
Papagena/Donna Elvira/Susanna Martina Mazzola (7, 10, 12, 14, 16, 18) / Federica Foresta (8, 9, 11, 15, 17, 19)

Teatro Massimo Orchestra

Tickets

Students 4 €
Full price 10 €
Reduced price 8 €
For more information

Programme

The plot

The show introduces the young audience to the discovery of Mozart’s life and his music through encounters with the most famous characters from his works, in a theatrical play that mixes life and theatre.

Spoken parts of the performance are in Italian; a basic understanding of the language is adviced. 

Performances from Tue to Fri are events for school groups. In case seats are available to the general audience, they will be on sale on the same day of performance at the box-office.

Sat and Sun performances are open to everyone.

HERE all information (in Italian) about the Educational project for schools.

About

Pianisti Valeria Giordano con Gianfranco Giordano, Leonardo Massa, Giuseppe Cinà e Serena Di Giorgi

Concerto inserito nel percorso di formazione e crescita artistica dei musicisti dei complessi giovanili della Fondazione Teatro Massimo di Palermo

In collaborazione con il Sistema Museale di Ateneo

Ingresso gratuito fino a esaurimento posti disponibili

Dal 20 al 22 settembre si terrà la 7a edizione di PIANO CITY PALERMO, il festival gratuito di pianoforte che trasforma la città in un grande palcoscenico, con talentuosi artisti provenienti dalla Sicilia e da tutto il mondo.

 

Programme

Programma

/

About

This event is in Italian.

Free entrance

You can access the Sala Onu through the stairs located in the stage door area (on the right side of the main entrance, close to Via Pignatelli Aragona).
An accessible pathway, with no steps and the elevator, is also available (ask the staff for guidance).

The presentations are organized by Associazione Amici del Teatro Massimo.

Programme

Pietro Misuraca

presents Le sacre du printemps by Igor Stravinsky.

About

This event is in Italian.

Tickets (3 euros) available at the box-office and online.

You can access the Sala Onu through the stairs located in the stage door area (on the right side of the main entrance, close to Via Pignatelli Aragona). An accessible pathway, with no steps and the elevator, is also available (ask the staff for guidance).

Programme

Beatrice Monroy

presents L’elisir d’amore by Gaetano Donizetti with Giuseppe Cutino and Sabrina Petyx.

About

This event is in Italian.

Free entrance

You can access the Sala Onu through the stairs located in the stage door area (on the right side of the main entrance, close to Via Pignatelli Aragona). An accessible pathway, with no steps and the elevator, is also available (ask the staff for guidance).

The presentations are organized by the Associazione Amici del Teatro Massimo.

Programme

Vito Lentini

presents Giselle by Adolphe-Charles Adam.

Vito Lentini is a lecturer in Philosophy and Human Sciences and teaches Pedagogy and History of Dance at the Accademia Teatro alla Scala. He is a research fellow at the University of Turin and participates in a research project of the Department of Cultural and Environmental Heritage of the University of Milan studying, in collaboration with Prof. Alberto Bentoglio, the archive of Luciana Novaro kept at the APICE Functional Centre. Interested in the developments of choreographic art between the 19th and 20th centuries, he has devoted his attention to research on choreography from across the Channel and the Nureyev repertoire. He is an essayist, and he also lectures and writes about dance and ballet in the theatre programmes of various Italian and foreign theatres, including La Scala in Milan, the Teatro Regio in Turin, the Teatro dell’Opera in Rome, the Teatro Filarmonico and the Arena in Verona, the Royal Swedish Opera in Stockholm and the National Theatre in Prague. A journalist, he has been editor-in-chief of the magazine Sipario for twelve years and writes about dance in the magazine La Scala and in the culture pages of the online editorial office of Il Sole 24 Ore.

Poster