Calendar
The cart is empty
Order summary
Total
0,00 
Shipping
Proceed to checkout
Total
0,00 
Back to shopping
Login

Presentation

This content is available in Italian only
Teatro Massimo e Palazzo Butera presentano una mostra congiunta che collega idealmente le sale del palazzo settecentesco affacciato sul mare con il Teatro, cuore pulsante della città. Elisabeth ScherffigContrappunto (14 maggio – 5 novembre 2023) ripercorre le scelte dell’artista tedesca che ha creato le immagini della campagna di comunicazione della stagione 2022-2023 del Teatro Massimo con una mostra che fa dialogare musica e disegno. L’artista, che ha alle sue spalle una carriera internazionale ed espone per la prima volta a Palermo, presenta le sue opere nel foyer e nella Sala Pompeiana del Teatro e nella Sala 19 del secondo piano di Palazzo Butera. Si potranno vedere le sue straordinarie prove grafiche, a pastello, spesso di grandi dimensioni, a confronto con l’architettura e le decorazioni del Teatro. 
 
“La Scherffig ha immaginato, apposta per questa collaborazione, una sovrapposizione di due piante di Palermo, dove il Teatro si proietta al di fuori dei suoi confini e finisce per assumere la scala del porto, luogo dell’accoglienza e dello scambio” – dice Claudio Gulli, direttore di Palazzo Butera, che aggiunge – “Nell’immagine che accompagna la stagione del Teatro Massimo, su quest’opera sono poggiate due teste – in organza di seta e porcellana e in porcellana rivestita d’oro. La testa dorata, dal lato del centro storico, sussurra qualcosa all’orecchio del Teatro: da quel lato si giocano i veri destini della città, da lì arriva la voce più calda. La testa bianca abita la città moderna, forse ha uno sguardo più distante e ricettivo. Può ascoltare in fondo il suono profondo della storia e interpretarlo, a suo modo, come se fosse un individuo proiettato nel futuro. È qui che si colloca anche la predisposizione di chi vede in Palazzo Butera un tassello ulteriore, privato ma aperto a tutti, di un mosaico cittadino”. Al Teatro Massimo oltre alle due teste, la pianta sdoppiata di Palermo e quattro pastelli di grandi dimensioni, un altro punto forte della mostra sarà Quasi un paesaggio (2003) i dieci pannelli di seta ricamata che saranno esposti al centro della Sala Pompeiana. Mentre a Palazzo Butera la sala della mostra sarà dedicata ai ficus che l’artista ha ritratto in più occasioni e che sono stati utilizzati dal Teatro Massimo per l’immagine della Traviata. Questo inserimento arricchisce la presenza delle opere della Scherffig nel percorso espositivo del Palazzo, dove al piano terra sono visibili lavori appartenenti alla serie Vitrea e altri disegni dal formato monumentale. 
 
“Il Teatro Massimo si propone come spazio aperto di dialogo tra le arti – dice il sovrintendente Marco Betta. Grazie all’accordo di collaborazione che abbiamo siglato con la Fondazione Palazzo Butera abbiamo l’opportunità di far conoscere al nostro pubblico il lavoro di una artista straordinaria come Elisabeth Scherffig. Con il suo tratto e la sua visione ha interpretato la centralità del Teatro nella vita culturale della città e ha disegnato una trama di architetture naturali e urbane che suggeriscono un’idea polifonica di città – che condividiamo – che intreccia i linguaggi del presente”.

Time

On Sunday, May 14 at 6:30pm, free entrance

After the opening, the joint exhibition will be open in both Teatro Massimo and Palazzo Butera with the combo ticket (15 euro) that includes a guided tour of the opera house and entry to the Valsecchi art collection in the historical Palazzo Butera.

Teatro Massimo 
Opening Hours: everyday, Monday to Sunday, from 9.00am to 6pm (last tour starts at 5.30pm)
Piazza Verdi – Palermo
Guided Tours +39 091 60 53 267
email visiteguidate@teatromassimo.it
teatromassimo.it

Palazzo Butera
Opening Hours: Tuesday to Sunday, from 10.00am to 8.00pm
Via Butera, 18 – Palermo
Telefono +39 091 75 21 754
E-mail info@palazzobutera.it
palazzobutera.it

About

This event is in Italian.

Tickets (3 euros) available at the box-office and online.

You can access the Sala Onu through the stairs located in the stage door area (on the right side of the main entrance, close to Via Pignatelli Aragona). An accessible pathway, with no steps and the elevator, is also available (ask the staff for guidance).

Photo Fausto Brigantino

Programme

Beatrice Monroy

presents I Capuleti e i Montecchi by Vincenzo Bellini with Giuseppe Cutino and Giuditta Perriera

About

This event is in Italian.

Tickets (3 euros) available at the box-office and online.

You can access the Sala Onu through the stairs located in the stage door area (on the right side of the main entrance, close to Via Pignatelli Aragona). An accessible pathway, with no steps and the elevator, is also available (ask the staff for guidance).

Photo Fausto Brigantino

Programme

Beatrice Monroy

presents Elisabetta regina d’Inghilterra by Gioachino Rossini with Rinaldo Clementi and Consuelo Lupo.

About

Conductor and harpsichord Omer Meir Wellber

Teatro Massimo Orchestra

Programme

Aziza Sadikova

Marionettes for harpsichord and orchestra (2020)

Joseph Haydn

Ouverture from Philemon und Baucis Hob. Ia:8

Robert Schumann

Symphony No. 4 in D minor op. 120

Photo © Franco Lannino

About

Friday, October 11th, 9 p.m. | Monreale Cathedral

Opening concert of the 66th International Week of Sacred Music in Monreale

Conductor Daniel Smith
Sicilian Symphony Orchestra

Chorus master Giuseppe Ricotta
Cantoria of the Teatro Massimo Foundation

Children’s Choir Chorusmaster Riccardo Scilipoti
Children’s Choir of the Sicilian Symphony Orchestra Foundation

Free admission subject to availability

Programme

Ralph Vaughan-Williams

Fantasy on a theme by Thomas Tallis

Franz Liszt

Dante-Symphonie for soprano, female chorus, children’s choir and orchestra S 109

About

Tuesday 10 and Thursday 12 December 2024, 8:30 pm| Foyer

Chorus in the Foyer

(Coro in Foyer)

Conductor Salvatore Punturo
Teatro Massimo Corus
Tenors Francesco Polizzi (10), Marco Palmeri (10) / Gianmarco Randazzo (12), Pietro Luppina (12)
Baritone Cosimo Diano

Piano Claudio Marchetti
Guitar Giuseppe Costantino
Doublebass Daniele Pisanelli
Percussions Antonino Reina, Vito Amato, Rosario Cusimano

Tickets: Full price 15€ / Concession 12€

Programme

Herbert Howells

A Spotless Rose

Franz Xaver Gruber

Stille Nacht

John Rutter

Angel’s Carol
Christmas Lullaby
We Wish You a Merry Christmas

Ariel Ramirez

Missa Criolla

About

December 27 and 28, 2025 – January 3 and 4 | Foyer

Opera Nica – The Elixir of Love

Director Elisa Parrinello
Conductor Michele De Luca

A new Teatro Ditirammu – Teatro Massimo co-production

Ditirammu Lab’s Actors and students
Massimo Kids Orchestra
Teatro Massimo Youth Chorus 

Tickets

Full price: 15 €
Concession: 12 €

Info

The Project

A show performed by young students, girls, boys, and teenagers guided and supported by professionals, which blends theatrical narration and musical performance in an accessible and creative language through folk opera and opera. Guided by a charismatic and engaging conductor, the young performers will bring to life scenes from famous operas such as The Elixir of Love, La Traviata, Carmen, Cavalleria Rusticana, The Marriage of Figaro, and many others.

Spoken parts of the performance are in Italian; a basic understanding of the language is adviced. 


Info

Thursday December 18 2025 at 5pm – Sala ONU

Final Concert of the Accademia Lirica Teatro Massimo

directed by Maestro Pietro Ballo

Students of the Accademia lirica Teatro Massimo
Piano Eufemia Manfredi

Tickets

Full price: 10 €
Concession: 8 €

About

Programme

Gioachino Rossini (1792-1868)
“Largo al factotum” from The barber of Seville
Baritone Guo Xiaotong

Giuseppe Verdi (1813-1901)
“La mia letizia infondere” from I lombardi alla prima crociata
Tenor Shangkun Xiang

Giacomo Puccini (1858-1924)
“Tu che di gel sei cinta” from Turandot
Soprano Anna Ryabenkaya

Giuseppe Verdi
“Ritorna vincitor!” from Aida
Soprano Mariagiorgia Caccamo

Gaetano Donizetti (1797-1848)
“Cruda, funesta smania” from Lucia di Lammermoor
Baritone Guo Xiaotong

Giacomo Puccini
“Vissi d’arte” from Tosca
Soprano Mariagiorgia Caccamo

Giacomo Puccini
“Quando men vo” from La bohème
Soprano Norma Sereni

Giacomo Puccini
“Donde lieta uscì” from La bohème
Soprano Anna Ryabenkaya

Pietro Mascagni (1863-1945)
“Voi lo sapete, o mamma” from Cavalleria rusticana
Soprano Mariagiorgia Caccamo

Johann Strauss figlio (1825-1899)
“Mein Herr Marquis” from Die Fledermaus
Soprano Norma Sereni

Franz Lehár (1870-1948)
“Dein ist mein ganzes Herz” from Das Land des Lächelns
Tenor
 Shangkun Xiang

Franz Lehár
Romanza della Vilja from La vedova allegra
Soprano Anna Ryabenkaya

Franz Lehár
“Lippen schweigen” from La vedova allegra
Soprano Anna Ryabenkaya
Tenor Shangkun Xiang

About

April 16 – 20 2024 | Main Stage, Teatro Massimo
by Venti Lucenti

inspired by Richard Wagner‘s Tristan und Isolde
Written and directed by Manu Lalli
Assistant Director Chiara Casalbuoni
Original music, arrangements and transcriptions Simone Piraino

Conductor Michele De Luca (April 16, 17, 19) / Daniele Malinverno (April 18, 20)
Voce dal mare Natasa Kátai (April 16, 17, 19) / Maria Cristina Napoli  (April 18, 20)
Narrators Pietro Massaro and Oriana Martucci
Teatro Massimo Orchestra and Chorus
Chorus Master Salvatore Punturo
with pupils and teachers of the schools IC Rita Atria and IC Guglielmo Marconi

For audiences aged 6 to 12 | School reservations open on January 10th

Tickets

Students 5 €
Full price 12 €
Reduced price 10 €
For more information

Programme

The plot

The legend of Tristan and Isolde, one of the most romantic stories of the Middle Ages, is very old: it tells the adventures of a knight and a princess who fall in love thanks to a magic elixir. Wagner composed the opera based on Goffredo di Strasburgo’s text and staged it in 1865. It is still considered one of the masterpieces of all time. The version that will be performed, while maintaining the essential dramaturgical and musical lines intact, is adapted in such a way as to exalt the magical and symbolic fairy-tale aspects of the story, which has at its centre important themes linked to the imaginary and ideal horizon of the world of chivalry, such as the search for love, the relationship between public morality and private morality, sin and fidelity.

Spoken parts of the performance are in Italian; a basic understanding of the language is adviced.

Performances from Tue to Fri are events for school groups. In case seats are available to the general audience, they will be on sale on the same day of performance at the box-office.

The performance on Saturday April 20 is open to everyone.