PRESS RELEASE
GISELLE
A timeless classic in the new reinterpretation by Jean-Sébastien Colau
for the Teatro Massimo Ballet
On the orchestra podium Maestro Nir Kabaretti
Runs from 14 to 20 June
Palermo June 13 2025. Giselle, the classic nineteenth-century ‘white ballet’ by Coralli and Perrot with music by Adolphe-Charles Adam, returns to the Teatro Massimo in Palermo from Saturday 14 June at 8 p.m. with a new version created by Jean-Sébastien Colau director of the Theatre’s Ballet and the collaboration of Delphine Moussin. The beautiful hand-painted sets of the new production are designed by set designer Francesco Zito with the collaboration of Antonella Conte and the lights by Bruno Ciulli, while the costumes are created by the Teatro dell’Opera in Rome, collaborating costume designer is Chicca Ruocco. On the podium of the Teatro Massimo Orchestra conducts maestro Nir Kabaretti. Performances run until 20 June.
Palermo 13 giugno 2025. Giselle, il classico “balletto bianco” ottocentesco di Coralli e Perrot con le musiche di Adolphe-Charles Adam, torna al Teatro Massimo di Palermo da sabato 14 giugno alle 20:00 con una nuova versione creata da Jean-Sébastien Colau direttore del Corpo di ballo del Teatro e la collaborazione di Delphine Moussin. Le bellissime scene dipinte a mano del nuovo allestimento sono firmate dallo scenografo Francesco Zito con la collaborazione di Antonella Conte e le luci di Bruno Ciulli, mentre i costumi sono creati dal Teatro dell’Opera di Roma, costumista collaboratrice è Chicca Ruocco. Sul podio dell’Orchestra del Teatro Massimo dirige il maestro Nir Kabaretti. Repliche fino al 20 giugno.
A cornerstone of the Romantic repertoire, Giselle is a ballet beloved by audiences and a proving ground for great dance stars. The story evokes the Germanic myth of the Villi: nocturnal and ethereal spirits of girls who died for love. Like the young protagonist who, in love with the nobleman Albrecht, Bathilde‘s betrothed, is transformed into a spirit living in the forest. Welcomed by the Villi, led by Myrtha, their ruthless queen, Giselle enters a world where dance is the language of the soul. Distraught Albrecht pursues the ghost of Giselle with whom he has fallen in love, risking his life. The dancers, with their aerial presence, challenge him just as they do gravity, condemning him to dance to exhaustion and causing his death. But Giselle saves Albrecht from the mortal dance that awaits him by holding him close to the cross of his tombstone, and protecting him until sunrise, when she and the Villi vanish into darkness. The fog-shrouded set resounds with Adolphe Adam’s haunting score.
‘My version of Giselle,’ says Ballet Director and choreographer Jean-Sébastien Colau, “respects all the codes of romantic and classical dance. Together with Swan Lake, Giselle is the ballet I have danced and loved the most in my life as a dancer. I also danced it at Caracalla, when in 2008 I was called upon to interpret Albrecht by the great Carla Fracci, who signed the choreography to celebrate fifty years since the first time she danced it at La Scala in 1958 and then became the interpreter par excellence. I am very happy to propose the choreography today for the Teatro Massimo Ballet’.
The following is available in Italian only
Ruolo ambito da ogni danzatrice, Giselle, eroina romantica per eccellenza, richiede oltre a qualità tecniche e stile, anche qualità attoriali per un ruolo drammaturgicamente complesso e articolato. Ad interpretarla, nei due cast che nel corso delle recite si alternano sul palco del Teatro Massimo, sono Martina Pasinotti e Yuriko Nishihara, tersicoree del Corpo di ballo del Teatro Massimo. Nel ruolo del nobile Albrecht sono in alternanza Alessandro Casà e Alessandro Cascioli. E insieme a loro, nei ruoli principali: Francesca Davoli e FrancescaBellone (Myrtha), Diego Millesimo e Diego Mulone (Hilarion), Simona Filippone (Berthe, madre di Giselle), Marcello Carini (Wilfred, amico di Albrecht), Annalisa Bardo (Bathilde, fidanzata di Albrecht), Vincenzo Carpino (Duc de Courlandes), Giulia Neri e Valentina Chiulli e Michele Morelli e Giovanni Traetto (Pas de deux dei contadini). Romina Leone e Annalisa Bardo (Prima Villi), Sabrina Montanaro e Debora Di Giovanni (Seconda Villi).Alessandra Bernier, Michaela Colino, Erika Melcarne, Jessica Tranchina (Amiche).
Dopo la prima di sabato 14 giugno lo spettacolo sarà in scena: domenica 15 giugno, ore 18:30 (Turno D); martedì 17, ore 18:30 (Turno Danza); mercoledì 18, ore 18:30 (turno C); giovedì 19, ore 18:30 (Turno B); venerdì 20, ore 20:00, (Turno F).
Info: https://www.teatromassimo.it/event/giselle-2/
COMUNICATO STAMPA al link
FOTOGRAFIE al link
Giovannella Brancato
Responsabile Ufficio Stampa
Fondazione Teatro Massimo
stampa@teatromassimo.it